fbpx

5 ESSENTIËLE TIPS VOOR EEN SOCIAL MEDIA CAMPAGNE 

Social media is niet meer uit onze maatschappij weg te denken. Ook voor bedrijven wordt het belang van social media groter en groter. Maar wil je echt direct je doelgroep bereiken? Dan is het misschien wel tijd voor betaalde posts. Er wordt dagelijks zó veel content op social media geplaatst dat het bijna onmogelijk is om precies de juiste mensen te bereiken. En dan moet je ook nog eens rekening houden met algoritmes die jouw posts verbergen – looking at you, Facebook.

Een groot deel van die concurrentie en algoritmes kun je omzeilen door in te zetten op social media campagnes, of het nou gaat om Instagram, Facebook, LinkedIn of Youtube. Je betaalt immers (en vaak niet eens veel) om een bepaalde doelgroep te bereiken. Hoe je social media campagnes als een pro inzet, dat is nog wel even puzzelen. Daarom spitten wij al onze kennisbanken door en hebben onze experts ondervraagd om de ultieme lijst met tips te verzamelen. Lees verder om te zien wat daaruit kwam!

Tip 1: Creëer aparte content per kanaal

In de gauwigheid kan het makkelijk zijn om één post te schrijven en die op elk kanaal te knallen, maar effectief is het niet. Op ieder kanaal zit namelijk een andere doelgroep en daar moet je post op afgestemd zijn. Deze tip gaat op voor organische posts (onbetaald) maar des te meer als je gaat adverteren. Het is natuurlijk zonde om geld te steken in een bericht waarmee je niemand aanspreekt.

5 essentiële tips voor een social media campagne 1

Tip 2: Probeer regelmatig nieuwe content uit

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om consistent te zijn in je uitingen – je wilt namelijk dat je (potentiële) klanten je kunnen herkennen aan de tone of voice en huisstijl. Maar waak er wel voor dat je content niet gaat vervelen. Als je steeds precies dezelfde advertentie voorbij ziet komen, scroll je er zonder na te denken aan voorbij. Dus blijf prikkelen!

Tip 3: Google Analytics

Een meer technische tip: analyseer altijd je posts en campagnes via Google Analytics en de natuurlijk analytics van het kanaal zelf. Zo kun je duidelijk zien wat werkt voor welke doelgroep en wat niet. Doe je dit consequent, dan kom je uiteindelijk tot de perfecte social media formule voor jouw bedrijf.

Tip 4: UTM-codes

Aanhakend op de vorige tip: vergeet niet om altijd UTM-tags te gebruiken in de links die je plaatst in je posts. Zo kan Google Analytics registreren waar je bezoekers vandaan komen en weet jij precies welke posts goed werken en welke niet. Wij gebruiken zelf de Campaign URL Builder.

5 essentiële tips voor een social media campagne 2

Tip 5: Visuals, visuals, visuals

Binnen 3 dagen herinnert slechts 10% van de mensen jouw tekst. Gebruik je goede, passende beelden, dan wordt dit al 65%! Daarnaast helpt een visual ook beter om je boodschap over te brengen. En heb je tijd om een videootje te maken? Dan werkt dat des te beter!

Heb je toch liever dat iemand met je meedenkt?

Dat waren onze gouden tips, we hopen dat je er wat aan hebt! Een goede social media campagne neerzetten gaat met trail and error. Als je daar liever een paar extra handen of ogen bij hebt, staan onze young digitals paraat.

Meer zoals dit: