fbpx

TIKTOK: IS DIT HET MOMENT DAT JIJ HIERMEE AAN DE SLAG MOET? 

TikTok: dé app voor jongeren. Maar wat is het precies en waarvoor zou je het gebruiken? En – misschien nog wel het belangrijkste – wat kan het voor jou betekenen? Allemaal vragen die je je als digital marketeer moet stellen bij de opkomst van een nieuw social media platform. Wat een geluk voor jou dat we dit allemaal al hebben uitgezocht! Lees snel verder.

Wat is TikTok?

TikTok is een gratis app die voornamelijk gebruikt wordt om gekke, grappige en unieke filmpjes van 3 tot 15 seconde met elkaar te delen. In deze filmpjes worden veel stickers en effecten toegevoegd, zoals timelaps en slowmotion. TikTok geeft hierin veel meer mogelijkheden dan haar concurrenten Instagram en Snapchat, waardoor je hier veel creatiever mee kunt zijn.

TikTok: Is dit het moment dat jij hiermee aan de slag moet? 1

Wereldwijd zitten er al maar liefst 800 miljoen actieve gebruikers op TikTok. In Nederland eind 2019 ging dit al om 700.000 gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers tussen de 6 en 14 jaar. Ontzettend jong! Dit maakt TikTok het populairste platform voor kinderen van 12 jaar en jonger. Meer cijfertjes? Hier hebben wij onze info vandaan.

Wat kan jíj ermee?

Een filmpje van max. 15 seconde klinkt als niet zoveel, maar in TikTok zijn de mogelijkheden eindeloos! De app bevat zoveel functies en opties dat je altijd iets vindt dat bij jouw merk past. Een greep uit wat jij zou kunnen doen:

  • Unieke korte filmpjes maken: als je een creatief idee hebt, kan je die gemakkelijk en relatief snel produceren met de app
  • Lange verhalen TikTok-proof maken: als je bijvoorbeeld een heel goed filmpje hebt gemaakt voor op Youtube, kan je die met de TikTok app gemakkelijk bewerken
  • Promo-filmpjes maken: je kan in korte video’s laten zien wie jouw bedrijf is en waar jullie voor staan
  • Influencen: je kan op een korte en bondige manier laten zien wat je doet en wat jij belangrijk vindt
  • Adverteren: wil je een jongere doelgroep bereiken, zou adverteren ook heel interessant voor je kunnen zijn. Wees je er wel bewust van dat dit nog redelijk in de kinderschoenen staat.

Ga jij de uitdaging aan?

En natuurlijk challenges! Die wilden we nog even apart benoemen. Dit fenomeen zien we op andere sociale media ook voorbij komen, maar op TikTok speelt dit nét een iets grotere rol. Bij challenges daag je elkaar uit met een bepaalde opdracht. Dit kan verschillende vormen aannemen, zoals een spel, danspasje, yoga pose of iets voor een goed doel. Door dit te combineren met de juiste hashtags speel je gemakkelijk in op een actualiteit en word je ook vaker gevonden. 

Opvallend is dat de ‘challenges gone wrong’ misschien nog wel het populairst zijn, wellicht omdat humor een belangrijke factor is op TikTok. Vanaf nu dus geen bloopers meer deleten 😉

TikTok: Is dit het moment dat jij hiermee aan de slag moet? 2

Waarom je TikTok moet gaan gebruiken?

Omdat de doelgroep op TikTok vrij specifiek is, ben je misschien niet snel geneigd om hiermee aan de slag te gaan. Toch kan het een hoop betekenen voor jouw bedrijf, ongeacht jouw doelgroep. We hebben de voordelen op een rijtje gezet:

  • Je kan ervoor zorgen dat jij in de video’s van populaire influencers terecht komt door bereik en hashtags te kopen
  • De jeugd is de toekomst. Door een kijkje te nemen in hun wereld ga je die beter begrijpen en kan je beter inspelen op zowel huidige als toekomstige trends en ontwikkelingen
  • TikTok zou zomaar heel snel heel commercieel kunnen worden, dus kun je er maar beter vroeg bij zijn
  • Het platform groeit snel. Populaire gebruikers als Jimmy Fallon zouden ook snel een andere doelgroep aan kunnen trekken, wie weet gaat jouw doelgroep nog wel gebruikmaken van dit platform
  • Weet je niet waar je moet beginnen? Je kan altijd afkijken van populaire bedrijven die TikTok al langer gebruiken, zoals Coca-Cola, Disney, Warner Bros, KitKat en Universal.

Verkocht, maar wel wat hulp nodig?

We helpen je maar al te graag! Onze young digitals kennen de online wereld en social media als geen ander. Met een flinke dosis originaliteit weten zij hoe ze jou op laten vallen, zonder jouw tone-of-voice uit het oog te verliezen. Meer weten?

Meer zoals dit: