fbpx

DE TOEKOMST VAN HET TUINBOUWCLUSTER: JONGEREN

“Personeelstekort is een grote uitdaging voor de tuinbouwcluster,” zegt Jolanda Heistek, directeur Greenport West-Holland. “Als de volgende generatie belangrijk is voor de toekomst van het productie- en handelscluster, dan moet je jongeren ook inzetten om het woord te voeren.” De samenwerking tussen Greenport West-Holland en The Young Digitals is een succes. “Ze weten de juiste snaar te raken.”

“Binnen het tuinbouwcluster zijn we gewend ‘veilig’ te communiceren,” vertelt Jolanda Heistek. “Door nu andere mensen de communicatie te laten doen, krijgen we verrassende uitkomsten. Het aangaan van deze samenwerking met The Young Digitals is ook wel best spannend. Maar als je een andere aanpak wilt én andere resultaten, dan moet je ook gaan voor andere communicatie-uitingen.”

Greenport West-Holland is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden, onderwijs- en kennisinstellingen. Met het faciliteren van de samenwerking tussen deze spelers draagt Greenport West-Holland bij aan de economische groei en duurzaamheid van het regionale tuinbouwcluster.

Bedrijfsbezoek greenport

Greenport is afgelopen jaar een samenwerking gestart met sociale onderneming The Young Digitals. Het is hun missie om jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot online marketeer. Jolanda Heistek is positief over de dienstverlening van deze jongeren: “Er wordt heel correct gewerkt. Met deze opdracht brengen we de jongeren onder meer in een bestuurlijke omgeving. Zij interviewen bijvoorbeeld bestuurders en CEO’s. Daar moeten zij zich wel goed presenteren.”

Onbekend maakt onbemind

Het tuinbouwcluster staat voor een aantal grote uitdagingen. Er is een groot tekort aan personeel en daarom is het belangrijk dat een nieuwe generatie aan de slag wil in de tuinbouw. De expertise van de jongeren van The Young Digitals helpt om andere jongeren te ‘raken’ met aansprekende communicatie-uitingen. Voor de toekomst van het tuinbouwcluster in Nederland is maatschappelijke support van groot belang. De tweede grote uitdaging voor het cluster is dat deze support onder druk staat. Ondernemers willen uitbreiden en tegelijkertijd is er ook meer woonruimte nodig. Vroeger was er een duidelijke afbakening tussen het tuinbouwcluster en woonruimte van anderen. Door de expansie van beiden komen ze bijna letterlijk bij elkaar op de stoep. Heistek: “Het tuinbouwcluster is onbekend bij het grote publiek. Onbekend maakt onbemind.” De aanpak van The Young Digitals draagt bij aan het overbruggen van deze kloof. “En door de samenwerking leren de jongeren de tuinbouw kennen; ze worden nieuwe ambassadeurs.”

Jongerenwerkloosheid

Waardevolle werkervaring

“De samenwerking met Greenport West-Holland biedt mooie kansen voor onze jongeren,” vertelt Sjoerd Hauptmeijer, oprichter van The Young Digitals. “Onze jongeren gaan onder begeleiding van onze eigen ervaren professionals aan de slag voor opdrachtgevers. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: opdrachtgevers krijgen goede online communicatie-support en tegelijkertijd doen onze jongeren waardevolle werkervaring op. We zijn heel blij met de kans die Jolanda en Greenport West-Holland onze jongeren biedt.”

Het bieden van deze kansen is ook een belangrijke factor voor Jolanda: “We zijn erg tevreden over de online communicatie skills van deze jongeren. Doordat andere organisaties in het tuinbouwcluster de jongeren aan het werk zien, hopen we ook dat er nieuwe deuren worden geopend en dat andere bedrijven en organisaties deze jongeren een kans bieden.”

Wil jij net als Greenport online marketing support van onze young digitals? Benieuwd naar de mogelijkheden? Laat een berichtje achter en we geven je graag meer informatie.

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit: