fbpx

EEN MARKTONDERZOEK DUUR? NIET MET INSTAGRAM POLLS! 

Afgelopen jaar stonden er in een artikel in het Franse tijdschrift ‘Capital’ enkele goede richtlijnen over de prijs van een marktonderzoek. Het artikel in Capital beschrijft dat één vraag aan 1000 consumenten je 700 euro kost. Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je vaak tal van vragen moet stellen voor een gefundeerd antwoord. Tel uit je winst! (of in dit geval, verlies)

Nu is er een moderne tegenhanger die nog vrij weinig gebruikt wordt voor marktonderzoek: Polls in Instagram Stories! Een interessante functie op een gigantisch platform. Zo deed ik dit recent voor woningcorporatie Vesteda, met groot succes.

Onderzoek voor een prikkie

Wij zijn met de poll-functie in Instagram Stories per antwoord een bedrag onder de 5 cent kwijt. Dit betekent dat je voor 1 vraag aan 1000 consumenten je in dit geval 50 euro kwijt bent. Dat klinkt misschien als veel, maar dat is 14 keer goedkoper dan de traditionele manier! Stel dat je onderzoek 30 relevante vragen bevat, dan kost dat via de traditionele manier 21.000 euro; via Instagram Polls kost dit 1500 euro. De verschillen zijn dus enorm.

Wat er ook nog bij komt is dat je niet alleen je poll vertoont, maar automatisch ook een reclamecampagne voor je bedrijf of merk uitzet. Het aantal vertoningen gaat met een klein budget al vaak over de miljoen. Dit is natuurlijk fantastisch voor je naamsbekendheid. Hier kan geen traditioneel onderzoek tegen op. Niet iedereen beantwoord namelijk je poll, maar ze zien het wel en maken daarmee kennis met jou en je merk.

Ook kan je met advertenties via social media specifieke doelgroepen targetten. Welke interesses heeft je doelgroep en waar houden ze zich mee bezig? Hier kan je allemaal onderscheid op maken bij het instellen van je doelgroep.

Een marktonderzoek duur? Niet met Instagram Polls! 1

Zijn er ook negatieve punten?

Deze manier heeft ook zijn zwakke punten. Ten eerste word je gelimiteerd aan twee antwoorden op je vraag, wat dus betekent dat alle vragen met meer dan twee opties anders gesteld moeten worden of moeten worden geschrapt.

Ten tweede is de polling-functie geen doelstelling in Facebook Advertentiebeheer, wat betekent dat jouw doelstelling en die van Facebook niet met elkaar overeenkomen.
Om dit te doen moet je namelijk “Verkeer” als doelstelling selecteren, terwijl je doelstelling niet het verkeer of het aantal clicks is, maar zoveel mogelijk reacties op de polls. Facebook zal dus niet optimaliseren om zo veel mogelijk reacties te verkrijgen, maar zal zich instellen op verkeer naar je gekozen url.

Gelukkig kan je dit zelf makkelijk omzeilen door de polls goed in de gaten te houden en de advertenties uit te zetten wanneer ze binnen een advertentieset veel meer naar voren worden gebracht door het algoritme van Facebook. Zo balanceer je het aantal antwoorden per vraag.

 

Een tool voor de toekomst!

Al met al is dit een fantastische manier om met een relatief laag budget een enorm succesvol marktonderzoek te doen. De opties zijn enorm, en vergeleken met traditioneel marktonderzoek geloof ik dat dit in bijna alle gevallen een betere optie is als je doelgroep zich op Instagram bevindt. Ook het enorme bereik wat je er ‘gratis’ bij krijgt is zo’n groot pluspunt dat ik dit elk bedrijf sterk zou aanraden.

Is jouw bedrijf ook toe aan een uitgebreid marktonderzoek met als uitkomst een enorme hoeveelheid data én een grote boost in naamsbekendheid en bereik?
Neem dan contact met ons op!

Meer zoals dit: