fbpx

GOOGLE ANALYTICS 4 TIPS: HET NIEUWE EVENT-DRIVEN DATAMODEL

Het is tijd om je alles te vertellen over het nieuwe event-driven datamodel! In eerdere blogs hebben we besproken wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Universal Analytics (UA) en de nieuwe Google Analytics 4 (GA4) en hoe je makkelijk je account kunt overzetten om alvast data te verzamelen. Deze blog is volledig toegewijd aan het begrijpen hoe het nieuwe event-driven datamodel in elkaar zit en wat je ermee kunt doen. Zo hoef jij het niet uit te vinden in je eentje! Lees snel verder en duik in de wereld van events.

Hét nieuwe event-driven datamodel van GA4

Met Google Analytics 4 is het gedrag van bezoekers op je website belangrijker dan welke of wat voor soort bezoekers er op je website komen. Google Analytics 4 volgt dit gedrag van gebruikers via het nieuwe event-driven datamodel. Wat is het event-driven datamodel precies? De naam zegt het eigenlijk al. Dataverzameling op basis van events of ook wel gebeurtenissen. Denk aan paginaweergave, scrolls, clicks, downloads, etc. Wij leggen je uit hoe deze events precies in elkaar zitten en wat je kunt verwachten.
Tips event-driven datamodel
GA4 event soorten
Het event-driven data model heeft nieuwe aspecten waar je op moet letten. Zoals je eerder hebt gelezen zijn events geïntroduceerd om gebeurtenissen te meten. Deze events kan je verdelen onder vier categorieën:

  1. Automatically measured events
  2. Enhanced measured events
  3. Recommended events
  4. Custom events

Het is belangrijk om allereerst te checken of het event dat je wilt volgen in één van de eerste drie categorieën zit. Zit het event dat je wilt meten niet in automatically measured events? Check dan of het onder enhanced measured events valt. En zo verder. Kan je het event dat je wilt volgen in geen van de eerste drie opties vinden? Dan kun je altijd een eigen event creëren in custom events.

 

Automatically measured events

De naam zegt het al: events die automatische door Google Analytics 4 worden gemeten en verzameld. Deze events kan je niet aan of uit zetten. Automatisch gemeten events bestaan onder andere uit:

  • page_view: Meet de hoeveelheid paginaweergave
  • user_engagement: Meet wanneer een gebruiker minstens 10 seconde op je pagina of website besteed.
  • session_start: Meet wanneer een sessie gestart is
  • first_visit: Meet de eerste keer dat iemand de pagina bezoekt

Klik hier voor de volledige automatisch gemeten event lijst.

Enhanced measured event event-driven datamodel
Enhanced measured events
Google Analytics 4 biedt de mogelijkheid om de automatische gemeten events te ‘verbeteren’. Oftewel de enhanced measured events. Binnen je GA-property (ga naar: gegevensstreams/ data streams) heb je de optie om de enhanced measured events aan te zetten. Deze events behoren ook tot de automatisch verzamelde gebeurtenissen door Google Analytics 4. Je kunt het zien als een uitbreiding op de huidige automatisch gemeten collectie. In tegenstelling tot de standaard collectie zijn de enhanced measured events wél individueel aan of uit te zetten.

Met enhanced measured events kun je bijvoorbeeld de volgende gebeurtenissen meten:

  • Scrolls: Mensen die minsten 90% op de pagina scrollen
  • Site Search: Zoekwoorden die worden ingevuld in de zoekfunctie op je website
  • Outbound Clicks: Verkeer van jouw website naar andere websites
  • Video engagement: Interactie met embedded youtube video’s op de website
  • Files downloads: Bestanden die worden gedownload vanaf je website

Hier vind je de lijst met events voor de gebeurtenissen.

Recommended events
Ook bij recommended events kijk je eerst of het event dat je wilt meten al niet in Automatically measured of Enhanced events zit. Behoort je event niet tot de eerste twee categorieën dan biedt Google een lijst aan suggestie events aan op gebied van verschillende industrieën:

Je bent hierbij niet beperkt tot de categorie. Zo kun je bijvoorbeeld het event ‘tutorial_begin’ uit de categorie games ook gebruiken wanneer je informatie verleent in de vorm van tutorials op je website. Dit hoeft niets met gamen te maken te hebben, zolang de meting van een gebeurtenis past bij jouw doel.

Naast deze recommended events geeft google bij elk van deze events ook suggesties van parameters. Maar over parameters straks meer.

Custom events event-driven datamodel tips
Custom events
Ben je het hele lijstje langs geweest, maar zit het event dat je wilt meten niet in de eerste drie groepen? Maak dan een custom event aan. Let op dat je event naam maximaal 40 characters mag hebben. Houd de benamingen van je events in hetzelfde jasje, zodat alles overzichtelijk en logisch blijft binnen je rapporten. Refereer hiervoor terug naar de recommended event lijst. Zoals je daar ziet starten de meeste benaming van een event met een actie of gedrag, gevolgd door een underscore/ laag streepje. Met als laatste wát je meet. Houd deze richtlijnen aan en je eindigt met een overzichtelijk rapport met al je data!

Parameters van GA4 geven je meer data

Waar het oude Universal Analytics gebruik maakt van het categorie, actie, label en waarde structuur, maakt Google Analytics 4 gebruik van parameters. Parameters zijn gegevens die binnen een event (tijdens een bepaalde actie of gebeurtenis) gemeten worden en vervolgens worden doorgestuurd naar Analytics. Met parameters krijg je nóg meer informatie over een bepaalde gebeurtenis. Ook deze parameters zijn onder te verdelen in categorieën:

 

  1.  Automatically collected parameters
  2. Custom parameters

Automatically- en custom parameters
De automatically collected parameters zijn parameters die GA4 automatisch verzameld binnen events. Deze parameters staan al voor je klaar om informatie binnen te halen. Daar in tegen zijn custom parameters de parameters die je zelf toevoegt aan een event. Deze parameters geven specifieke of extra informatie die je graag wilt meten, maar die Google Analytics nog niet verzameld binnen een event. Je kunt dus zelf bepalen hoeveel informatie je wilt verzamelen binnen een bepaalde gebeurtenis.

Hoe werken parameters?
Om de werking van events en parameters beter in beeld te krijgen is hier een voorbeeld:
Bezoekers op je website zijn geïnteresseerd in de diensten van je bedrijf. Je wilt graag weten hoe vaak er gekeken wordt op de pagina met diensten die je aanbiedt, maar ook welke diensten de meeste aandacht krijgen.

Laten we dit invullen in het event model: het event kan ‘diensten_click’ zijn. Dit event verzameld de hoeveelheid bezoekers die op de dienstenpagina komen. De parameters die je onder dit event extra kunt toevoegen, kunnen zijn: ‘diensten_XYdienst_url’ of bijvoorbeeld ‘diensten_XYdienst_text’. De metingen url en text volgen hier twee verschillende acties: hoe vaak iemand klikt op een url of op welke url. Of waar en hoe vaak de gebruiker klikt op de pagina.

Op deze manier kan je, naast het aantal bezoekers, er ook achter komen in welke diensten je bezoekers de meeste interesse hebben. Je kunt tot aan 25 parameters toevoegen aan een event. Dit geldt voor alle event groepen. Verzamelde data wordt een stuk accurater!

Klaar voor de nieuwe versie van Google Analytics? Wij wel!

Na het lezen van deze blog, de blog met tips over de overstap naar GA4 en de blog over de grootste verschillen tussen het oude en nieuwe Google Analytics ben je ready voor de overstap!

Onze hulp nodig?

Laat je de overstap liever over aan onze young digitals, die er alles van weten? No problem! Wij stellen nu al je nieuwe Google Analytics in, zodat jij 1 juli 2023 niet met verloren data zit. Ontvang je graag meer informatie hierover? Laat een berichtje achter en we spreken elkaar snel!

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit:

Dag van een trainingsbegeleider

Dag van een trainingsbegeleider

Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!

Lees meer
Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024

Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024

Het jaar zit er alweer bijna op. Halloween komt eraan, daarna is het twee keer knipperen en dan zijn Sinterklaas en Kerst al geweest. Dus wordt het tijd om vooruit te kijken. Welke socialmediatrends kunnen we in 2024 verwachten? Wij zetten ze voor je op een rijtje!

Lees meer