fbpx

GOOGLE ANALYTICS – WEEKLY SHORT READ PART 1

De ontwikkelingen van online marketing zijn bijna niet bij te houden, zo snel. Als marketing manager sta je af en toe ook met je voeten in de klei. Daarom geven we je de komende weken een opfriscursus in een aantal topics. Van SEO tot creatieve skills. Deze week trappen we af met Google analytics.

Hoe werkt Google Analytics

Met Google Analytics kun je de activiteiten van jouw websitebezoekers in de gaten houden en analyseren. Zo richt jij jouw website en online campagnes nog effectiever in! Klinkt ideaal, toch? Hoe richt je dan jouw Google Analytics zo goed mogelijk in? Ons data-wonder Arun – die o.a. de rapportages voor VodafoneZiggo en De Vegetarische Slager verzorgt – legt het uit!

Analyse specialist

Stel doelen en meet gericht

‘Meten is weten’, zegt Arun altijd. Maar dan moet je wel weten wat je wil meten. Daarom moet je ook in Google Analytics doelen instellen. Met een doel meet je in hoeverre je website voldoet aan je doelstellingen. De voltooide activiteit, oftewel de conversie, die zorgt voor de succes van je organisatie. Dat kan bijvoorbeeld het afrekenen in je webshop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor de nieuwsbrief. Heb je geen doel ingesteld? Dan kan je het succes van de pagina niet meten.

Segmenteren kan je leren

Als je Google Analytics wel eens hebt bekeken, heb je vast gezien dat er enorm veel gegevens in staan! Om een beetje wijzer te worden in dit doolhof, is het aan te raden om segmenten aan te maken. Dit houdt in dat je een bepaalde groep gebruikers van jouw website aanmaakt. Deze gegevens kan je vervolgens analyseren en ontdekken hoe zij presteren tegenover je doel. Dit doe je door via het menu naar de tabel te gaan die je wilt segmenteren. Klik hier op het segmenteer icoontje.

Segmenteren in Google Analytics

UTM codes

De Urchin Tracking Module helpt jou om meetbaar te maken waar jouw websiteverkeer vandaan komt. Deze code plak je achter jouw campagne-URL aan, en dan kom je er perfect achter hoe de websitebezoeker bij jou terecht gekomen is. Is het via de nieuwsbrief, de betaalde Facebook campagne of een organische post? De UTM code vertelt het je in Google Analytics.

Een UTM code ziet er als volgt uit: http://www.theyoungdigitals.nl/?utm_source=facebook-paid&utm_medium=cpc&utm_campaign=retailbedrijven_januari_2021

Deze code bestaat altijd uit een paar verplichte velden. Ten eerste is dat de ‘source’. Hierin staat vanuit welke bron de bezoeker is doorverwezen. In het geval van de bovenstaande URL is dat Facebook. Het ‘medium’ geeft aan welke vorm van marketing het is, bijvoorbeeld een e-mail of cpc. De campagnenaam tenslotte beschrijft over welke campagne het gaat.

Vervolgens kun je in Google Analytics hierdoor veel uitvoeriger zien via welke campagne mensen binnen zijn gekomen op jouw website. En dus welke campagne effectief is en welke de prullenbak in kan.

Wil je professionele rapportages?

Het maken van een goede rapportage kan nogal wat tijd kosten. En ook ben je niet binnen een dag een Google Analytics specialist. Onze young digitals weten wel alles van Google Analytics en maken makkelijk dashboards en rapportages aan waar jouw hele marketing team mee kan werken. Zo doen we dat al voor VodafoneZiggo, De Vegetarische Slager en voor de Universiteit van Amsterdam.

Dus toch liever uitbesteden? Laat je gegevens achter en we vertellen je graag over alle mogelijkheden.

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit: