fbpx

SHARED VALUE: GEITENWOLLEN SOKKEN OF COMMERCIE?

Bij een sociale onderneming gaan maatschappelijke impact en geld verdienen hand in hand. Het is vaak een uitdaging om de juiste balans hierin te vinden. Het voelt tegenstrijdig. Immers, gaat geld verdienen niet altijd ten kosten van maatschappelijke impact?

Als adviseur van sociale onderneming The Young Digitals en CEO van KRNWTR+ schrijft Babs van de Voort een blog serie over ‘shared value’: hoe bedrijven groei en innovatie stimuleren en tegelijkertijd maatschappelijke waarde genereren. In de serie neemt ze je mee in werkwijzen, actiestappen en bedrijfsvoorbeelden. Lees hier het eerste deel!

Babs Shared Value

WAT IS SHARED VALUE

Het creëren van shared value – letterlijk: gedeelde waarde – is het creëren van economische waarde op een manier die ook waarde creëert voor de samenleving. Het is de belangrijkste nieuwe dimensie voor een bedrijfsstrategie en de krachtigste weg naar sociale vooruitgang.

Shared value is een concept beschreven door M.E. Porter en M. Kramer in het artikel in Harvard Business Review (2011, Creating Shared Value). Ze definiëren shared value als een manier die het concurrentievermogen van een bedrijf verbetert en tegelijkertijd de economische en sociale omstandigheden.

Er zijn drie manieren om shared value te creëren:

    • door producten en markten opnieuw te bedenken.
    • door productiviteit in de waardeketen opnieuw te definiëren.
    • door lokale clusters te ontwikkelen en te versterken.
shared value

Figuur: Gebaseerd op Porter en Mrema, 2018

Het succesvol nastreven van shared value biedt bedrijven nieuwe manieren om te innoveren, te concurreren en een duurzame zakelijke omgeving te creëren. Het versterkt het sociale karakter van het bedrijf en vergroot de impact.

GEITENWOLLEN SOKKEN EN COMMERCIE: PERFECT MATCH

Geitenwollen sokken en commercie kunnen goed samengaan. Sterker nog, het kan elkaar juist versterken: als ondernemingen met een sociale doelstelling (purpose) winstgevend worden, kunnen ze juist meer werken aan het verbeteren van de wereld. Voorbeelden van duurzame ontwikkelingen zijn het sociale welzijn van mensen door te zorgen voor financiële zekerheid, betaalbare huisvesting, voeding, volksgezondheid en milieuprestaties.

Meer weten? Volg dan deze serie. Babs heeft in deze serie verschillende interviews die je steeds iets anders laten zien, inclusief visie, ideeën en bedrijfsvoorbeelden.

Heb je een leuk idee voor Babs of een persoon die zij zeker moet spreken – laat het haar weten! Klik hier voor het LinkedIn profiel van Babs van de Voort!

Shared value: praat mee!

Online marketing bureau The Young Digitals en CEO van KRNWTR+ Babs van de Voort duiken deze zomer in het onderwerp Shared Value. Zij geloven dat commercie en sociale impact maken elkaar moeten versterken om in beide te groeien (shared value).

Babs van de Voort is sinds september 2020 werkzaam als Marketing adviseur bij The Young Digitals. Ze heeft ervaring in de financiële dienstverlening, de HR dienstverlening en de start-up wereld. Die ervaring wordt ingezet bij The Young Digitals om hun sociale missie te ondersteunen. De missie om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar een baan als online marketeer. Dit doen zij met het aanbieden van een gratis training en waardevolle werkervaring. Zo werken zij bijvoorbeeld aan SEO voor Nationale-Nederlanden en rapportages voor VodafoneZiggo.

Wil jij meepraten, een bijdrage leveren aan onze missies of heb je ideeën? Stuur hier een bericht!

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit: