PARTNERSHIP: STICHTING DOEN ONDERSTEUNT THE YOUNG DIGITALS
Met de financiële ondersteuning van Stichting DOEN kan The Young Digitals jongeren begeleiden naar een baan als digitaal marketeer. Sociale onderneming The Young Digitals heeft een intensief programma ontwikkeld gericht op jongeren zonder startkwalificatie en met een afstand tot de arbeidsmarkt. Via dit initiatief worden zij opgeleid, doen werkervaring op en worden begeleid naar een baan. Reineke Schermer: “Jongeren die een kans verdienen, maar deze elders niet krijgen, worden bij opgeleid tot online marketeer. DOEN ondersteunt The Young Digitals omdat zij uitgaan van talent en mogelijkheden om zo jongeren weer mee laten doen aan de maatschappij.”
Uit onderzoek van het CPB blijkt dat 300.000 jongeren tussen de 16 en 27 jaar een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Door een combinatie van persoonlijke, sociale en financiële problemen behalen zij geen diploma en vinden zij geen baan met toekomst. Tegelijk is er een grote vraag naar online marketeers. “Hier liggen de kansen voor onze jongeren,” zegt Sjoerd Hauptmeijer, mede-oprichter van The Young Digitals. “Deze jongeren zijn ‘online geboren’ en maken graag van hun beroep wat zij het liefste doen: online marketing en social media.”
Begeleiding naar werk
In drie stappen begeleidt The Young Digitals jongeren uit de doelgroep naar een baan met toekomst. Allereerst leren jongeren in 10 weken in een kosteloos trainingsprogramma de basisvaardigheden die zij nodig hebben om als digitaal marketeer aan de slag te gaan. Vervolgens komt een aantal van hen in dienst bij The Young Digitals om waardevolle werkervaring op te doen. Onder begeleiding van ervaren professionals voeren zij online marketing werkzaamheden voor diverse opdrachtgevers. De derde stap is dat deze jongeren begeleid worden naar een nieuwe werkgever. Zij worden eerst gedetacheerd met zicht op een vaste baan. “Dit traject heeft mij enorm geholpen. Ik werk hier nu 9 maanden met veel plezier. Online marketing is echt mijn ding”, vertelt Vincent, trainee van het eerste uur.
Stichting DOEN
Stichting DOEN is aanjager van groene, sociale en creatieve voorlopers. DOEN ondersteunt mensen en organisaties die op ondernemende, creatieve en innovatieve wijze bijdragen aan een betere wereld. Naast het ondersteunen van deze voorlopers brengt DOEN hen ook met elkaar in contact en onder de aandacht van een groot publiek. Stichting DOEN ontvangt al haar middelen van de drie Goede Doelen Loterijen.
Lees ook het artikel van Stichting DOEN, waarin zij aankaarten dat het ondersteunen van voorlopers niet ophoudt in tijden van crisis:
Meer zoals dit:
Welke social mediaplatformen gebruikt Gen Z?
Gen Z is opgegroeid met het internet en weet de kansen en mogelijkheden van het internet tot het uiterste te benutten. Dankzij de vele verschillende social mediaplatformen die allen andere mogelijkheden bieden blijven zij constant in beweging en is het soms lastig om Gen Z te bereiken als je niet met hen mee beweegt.
Is er nog ruimte voor nieuwe social-mediaplatforms?
Het internet stond de afgelopen tijd in de ban van Threads, de Meta-variant op Twitter, maar het aantal gebruikers is inmiddels al gehalveerd. Ook van TikTok’s antwoord op Instagram, Lemon8, is nog maar weinig te zien. Is er nog wel ruimte voor nieuwe social-mediaplatforms?
Wat is een social-mediacampagne?
Je hebt een product of dienst die je online wil aanbieden: hoe ga je dit aanpakken? Op welke manier kun jij deze producten en diensten het beste onder de aandacht van je doelgroep brengen? Een manier om dat te doen is om je producten en diensten te adverteren op verschillende social-mediaplatforms.